“9 van de 10 consumenten lezen de verpakkingsinformatie.” – Taste Tomorrow
Er is geen standaarddefinitie voor clean-label ingrediënten of producten. Het concept van 'clean label' komt voort uit de wens van consumenten voor meer transparantie en een voorkeur voor natuurlijke, vertrouwde en gemakkelijk te begrijpen ingrediënten.
Consumenten bepalen zelf wat 'clean' eten betekent. Over het algemeen zien ze 'clean eating' als een dieet met natuurlijke en/of biologische ingrediënten, zonder toevoegingen, minimaal bewerkt en milieuvriendelijk
Toevoegingen zorgen ervoor dat bewerkte voedingsmiddelen veilig blijven tijdens hun reis van fabriek naar consument. Ze verbeteren ook de smaak, geur, textuur en het uiterlijk van voedsel. Overheidsorganisaties zoals EFSA en DFA reguleren en controleren voedseltoevoegingen om ervoor te zorgen dat ze veilig zijn voor menselijke consumptie voordat ze worden goedgekeurd.
Puratos streeft ernaar om clean(er) label-oplossingen te ontwikkelen zonder in te leveren op veiligheid, functionaliteit, smaak of textuur. We geloven dat elk ingrediënt een doel heeft. Daarom ondersteunen we u bij elke stap van de clean(er) label-reis in bakkerij, patisserie en chocolade, door de ingrediëntenlijst te verkorten en waar mogelijk natuurlijke producten te gebruiken.
Onze definitie van ‘clean(er) label’:
De clean(er) label-ambitie van Puratos gaat verder dan de ingrediëntenlijst. Naast het label is het een toewijding om clean(er) voedseloplossingen te bieden met duidelijke en transparante informatie, zodat consumenten geïnformeerde voedselkeuzes kunnen maken.
Volgens het consumentenonderzoek Taste Tomorrow zou 71% van de consumenten meer kopen bij bakkerijen die enkel natuurlijke ingrediënten gebruiken. Dit aantal is sinds 2022 aanzienlijk gegroeid.
9 van de 10 consumenten leest de verpakkingsinformatie van verpakte producten en: