Taste Tomorrow biedt constante ondersteuning en inspiratie aan de brood, banket en chocolade-industrie, gebaseerd op uitgebreid en doorlopend consumentenonderzoek. Onze laatste gegevens tonen aan dat textuur een cruciale factor is geworden voor consumenten. Het wekt hun interesse en bepaalt hun voorkeuren. Van ooey-gooey gevulde donuts en flaky XXL-croissants tot ultraluchtige briochebroodjes, textuur is meer dan een tijdelijke hype! Het definieert de keuzes van de consument van vandaag.
Wil je inzetten op innovatieve en Instagram-waardige texturen die aansluiten bij de voorkeuren van de consument van vandaag? Laat je inspireren door deze drie zintuiglijke ervaringen:
Een beetje meer bite voor een langdurig en aangenaam mondgevoel.
Het gochujang-karamelkoekjes recept in The New York Times Cooking ging snel viraal. Niet alleen vanwege de bijzondere combinatie van pittige en zoete smaken, maar vooral vanwege de heerlijke textuur: krokant van buiten en chewy vanbinnen. Hoewel deze textuur in het door de jaren heen in het Westen op de achtergrond raakte, neemt de populariteit ervan nu sterk toe. De groeiende vraag naar kouign-amann, mochi-beignets en Pão de Queijo (Braziliaans kaasbrood) bewijst de veranderende consumentenvoorkeuren en het verlangen naar nieuwe, bijzondere eetervaringen.
Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, India en Australië groeit de liefde voor chewy gebak. Deze verschuiving komt deels voort uit wereldwijde culinaire invloeden, zoals Japanse mochi, Taiwanese bubble tea en Indonesische kue lapis. De aantrekkingskracht van deze creaties komt voort uit de aangename, langdurige eetervaring, waardoor de smaken in je mond blijven hangen. Zo geniet je nog langer van gebak.
Een ander argument die de vraag naar chewy texturen verklaart, is de populariteit van de klassieke canelé. Dit typisch Franse gebakje met een knapperige korst van gebrande karamel en een luchtige kruim werd niet lang geleden in Korea (her)ontdekt. Bakkerijen begonnen de canelés te vullen om een chewy textuur te krijgen en extra smaak toe te voegen. Zo vond deze trend ook zijn weg naar bakkerij Kudo in Melbourne, die gevulde canelés verkoopt met smaken zoals pandan en taro, Ferrero Rock, matcha en jasmijnthee met perzik-framboos.
Delicate lagen, ultieme verwennerij
Is er iets lekkerder dan een croissant verscheuren? Wanneer de goudgebakken buitenkant zich opent, worden talloze lagen beboterde bladerdeeg onthuld. De aantrekkingskracht van al die laagjes is de delicate textuur die moeiteloos afbrokkelt of breekt als je erin bijt, waardoor een multi-zintuiglijke ervaring ontstaat. Deze unieke ‘flaky’ textuur voegt complexiteit en diepte toe aan de smaak en verbetert de eetervaring door alle zintuigen te prikkelen. Veel bekende gebakjes die de laatste maanden viraal gingen op het internet hebben een gemeenschappelijk kenmerk: ze hebben de laagjes-textuur die doet denken aan de klassieke croissant.
Op dit moment is het online publiek gefascineerd door de enorme XXL croissant, die twee keer zo groot is als de hoofden van degenen die hem op TikTok posten. Zo is er bijvoorbeeld de virale croissant van Philippe Conticini die door zijn omvang nog meer laagjes heeft om van te genieten. Een andere hype is de ‘flat croissant’ of ‘smashed croissant’, die zijn oorsprong vindt in Korea maar ook zijn weg over de oceaan heeft gevonden. Het ongebakken deeg wordt omhuld met suiker en ingeklemd tussen twee vellen om een platte, knapperige gekarameliseerde buitenkant te creëren, die vervolgens in chocolade wordt gedoopt. En het publiek gaat uit zijn dak!
Maar de aantrekkingskracht van laagjes gaat verder dan alleen de croissant. We zien de ‘savory palmiers’ met toppings zoals spek, kaas, pesto of gekarameliseerde ui online voorbij komen. Een ander voorbeeld is de populaire ‘scallion pancake’, of de virale ‘upside-down puff pastry tarts’. Al deze lekkernijen trekken consumenten aan vanwege de visuele aantrekkingskracht van de eindeloze laagjes en de onweerstaanbare drang om erin te bijten.
Een hybride product prikkelt de zintuigen
De ‘bakkerij-hybride’ is nu een eigen productcategorie. De eerste hypes waren de cruffin, croffle en mochidonut, gebak met bijzondere vormen of texturen. Nu zien we een evolutie naar hybridegebak dat verschillende texturen combineert.
Neem de koekjesdeegcroissant of ‘crookie’. Deze hype op TikTok presenteert de klassieke croissant niet in een nieuwe vorm, maar door verschillende texturen te combineren. De gelaagde croissant gevuld met chewy halfgebakken chocolate chip cookie dough en knapperige chocoladeschilfers en daarop een krokant koekje is een enorme hit.
De Pizza Cupcake, die bekend werd na een optreden in het tv-programma Shark Tank, is nu te vinden in de vriezers van supermarkten in de Verenigde Staten. Deze hartige snack wordt op de verpakking beschreven als ‘flaky, buttery, doughy’, maar de marketing benadrukt vooral een andere eigenschap: de extra textuur van de cheese pull.
Millennials lijken de belangrijkste doelgroep te zijn voor brood, chocolade en gebak met bijzondere texturen. Volgens een onderzoek van Innova Market Insights zegt 68% van de millennials dat textuur invloed heeft op hun aankoopbeslissingen, vergeleken met een gemiddelde van 60%. Textuur is over het algemeen erg belangrijk. Bijna de helft van de consumenten zegt zelfs dat ze “meer geven om de textuurervaring dan om de ingrediëntenlijst van een voedingsproduct.” Let dus goed op de knapperigheid, chewiness, romigheid of de laagjes van je volgende creatie.
Taste Tomorrow is 's werelds grootste platform voor consumentenonderzoek in de brood, banket en chocolade-industrie. Met ons Always-on programma volgen we continu het gedrag en de keuzes van consumenten, zowel lokaal als wereldwijd. Dit levert waardevolle en diepgaande inzichten op voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. Deze inzichten helpen ons trends te volgen en nieuwe trends te ontdekken. Lees hier meer over Taste Tomorrow.
Sluit je aan bij duizenden bakkers-, patisserie- en chocoladeprofessionals die vertrouwen op Taste Tomorrow voor inspiratie. Mis het niet - abonneer je nu op onze nieuwsbrief en creëer meer relevante productinnovaties!